Blog / Aktuality

Asijský deníček: LONGJI TITIAN

Den čtvrtý a pátý. Důležité je balit věci nahoru, kdyby byly potřeba, aby byly hned po ruce. Kamarádka pochopila tuto nutnost už dávno. Že bych si z ní měla vzít příklad, jsem pochopila během dne, když jsem zaslechla: “Kde mám bílé tričko?” “Navrchu, jako vše!”

Den třetí. Druhou noc už byla naše výprava komplet. Míra dorazil v pořádku, i navzdory záhadné výměně taxíku kdes v černé pustině. Počasí usoudilo, že zima s deštěm může být ke včerejšku zajímavý protipól, takže pro další výlet do půl hodiny vzdáleného městečka jsme vytáhli plátěnky. Po hodinovém postávání v dopravní zácpě těsně před branami města nás překvapilo bahno i tady. Z důvodu absence holinek jsme se narychlo dovybavili různobarevnými pytlíky a zavzpomínali si na branné cvičení IPCHO.

Den druhý. Ráno jsme měli v plánu projížďku po okolí a mě čekalo opravdové dobrodružství. Vybavena bytelnou helmou jsem usedla na jízdní kolo.

Z naší první čínské cesty jsem měla docela vítr, který postupně nabíral na síle. Naším cílem se měla stát oblast Guilin, jedna z nejnavštěvovanějších částí Číny. A ještě k tomu ve svátek! Dvě a půl hodiny letadlem na jihozápad od Šanghaje se prostírá krajina homolovitých kopců a rýžových teras. Původně jsme chtěli začít rýží, ale člověk míní a zaměstnavatel mění. Zpětně musím přiznat, že naštěstí!

Tentokrát má naše zvídavá skupina Čechoslovaček stanovenou procházku v deset nula nula podél vlnící se Suzhou Creek, která vytéká z jezera Tai u města Suzhou a po 125 kilometrech se vlévá do Huangpu na severní straně promenády Bund. Tato říčka dříve tvořila v Šanghaji přirozenou hranici mezi britskou a americkou koncesí, takže se přes ni klenou staré mosty v západním stylu. Její břehy lemují průmyslové haly, a dokonce se stala i tématem úspěšného romantického filmu z roku 2000, sledující osudy lidí z přilehlých starých čtvrtí na přelomu tohoto tisíciletí. Ještě jsem neviděla :-D

Pro mě nezapomenutelný zážitek. Vydaly jsme se s kamarádkou do areálu Longhua. Důvod byl jasný. V průvodcích jsem vyčetla informaci o záplavě kvetoucích broskvoní, proto jsme proběhly památník komunistických obětí (nikoli obětí komunismu) a podruhé znovuobjevenou zadní cestou jsme se dostaly mezi buddhistické chrámy.

Můj první čínský zákazníček se jmenuje Mu Chen a právě mu bylo sto dní, což je v Číně významný mezník života, který se náležitě slaví.

A je to venku! Už se to o nás ví. Neplánovaně mimořádná soutěž uvnitř …

V Šanghaji člověk neví dne ani hodiny … Budování a opravy se dějí za plného provozu. Když má někdo pěkný obchod nebo příjemné bydlení a má smůlu, vedle dům zbourají a začnou stavět nový. Rázem se celá oblast ocitne v oblacích prachu! Vláda rozhodla …

Dnes jsme si vážně zcela nezáměrně nechaly Renatu jen pro sebe … obdivovaly jsme krásy architektury, pátraly po evropských rysech staveb, zase jsme okoukly mnohá jarní zákoutí, byly jsme svědky běžných i neobvyklých situací a rozveselila nás mnohá prchavá milá setkání …

Vyrážíme jaru naproti! Přidala jsem se ke skupině Holanďanek, protože k jaru patří tulipány. Tulipány patří k Holandsku. A Holandsko se dá v Šanghaji evidentně napodobit. Pochopitelně se vším všudy. Včetně mlýnů, krav a venkovanů v krojích.

Poznat, že se blíží - vietnamský Nový rok - největší svátky v zemi, bylo jednoduché. Na cestách je celý Vietnam i ten žijící v zahraničí, vše je dražší, často vyprodané, mnohé obchody a restaurace zavřené. Státní vlajky se třepotají před každým domem, prostě všude ... v každém obydlí, obchodě i v každé garáži stojí nazdobená mandarinka nebo tradiční zlatavý keř ochna, svátečně odění lidé spěchají na skútrech, třeba Intercontinental je dva týdny beznadějně rezervovaný i na oběd, kupují se nafukovací balónky všech tvarů, přičemž letos samozřejmě všem vládnou psi.

Nasávám atmosféru, navštívím nějaký ten monument doby, nadšeně dokumentuju, vystoupám do výšin a kouknu na svět z ptačí perspektivy. Ty panorámata, mámo, nesmí chybět!

… do celé baťůžkové situace se vložila Caroline. Při návratu z rodinné části novoročních oslav v Hanoji zajistila na místě činu (restaurace Big Bowl) důkazní materiál. Opět nám všem svitla naděje. Foto člena bezpečnostní jednotky i s naším zapomenutým zavazadlem vypadá nezpochybnitelně. Restaurace zahájila pátrání.

Ve ztrátách a nálezech jsou zmatení jak Goro v Tokiu a nabízejí nám znovu vyplnit tiskopis. Odmítáme s tím, že jeden je na jeden batoh zcela dostačující. Po chvíli ho našli. Ten formulář. Sliby příštích dnů nebereme vážně … a vydáváme se do srdce Vietnamu ...

Následných telefonních konferencí ve vietnamštině se ujala Caroline. A my vyrazili dvacet kilometrů na sever za rybáři a nádherným západem slunce.

Další památka UNESCO mi vzala dech a po soumraku i vehnala slzy do očí. Taková to byla krása, až mě to dojalo. Těhotná nejsem :-D Ve Vietnamu jsem se pak nechala unést už jen jednou, když Ledecká vyhrála obří slalom.

… Ztráty a nálezy nezavolali ani pozítří. Ale nevadí, máme na programu objevovat zříceniny čamské hinduistické kultury uprostřed džungle. Čamské království se v 4.-19. století rozkládalo na území dnešního středního a jižního Vietnamu.

V letadle Vietnam Airlines nás po přistání překvapilo hlášení kapitána: “Vyčkejte, prosím, na svých místech, dokud světelné znamení pro připoutání nezhasne. Opakuji ještě jednou: Dokud značka svítí, seďte!!!” Věřte, aspoň jeden rebel se našel vždy. Pak už mi bylo jasné, proč na zastávce před nástupem do autobusu visí velice podrobné instrukce o příkladném chování v dopravním prostředku …

Víte, že ve většině zemí existují pro podpoření cestovního ruchu oficiální slogany na přilákání turistů? Tak například … Česko - Země příběhů - To mě nepřekvapuje, u nás stojí příběh za vším :-D Najdete ho za jogurtem, kávovarem, snad i na dlažební kostce. Když jsem před deseti lety vymýšlela své motto, nepamatuju si, že by slovo příběh bylo tak hojně využívané :-) … Dovolenka na Slovensku - Dobrý nápad, Chorvatsko - Plné života, USA - Všechno na dosah, Made in Italy, Řecko - Vždy klasické, Čína - Jak nikdy předtím … Vietnam - Věčné okouzlení. Docela to sedí, že?