Asijský deníček: HONGKONG -1- (2 minuty čtení)



Když jsme se po revoluci v zemáku učili o Hongkongu jako o britské kolonii, která se v roce 1997 vrátí Číně … za prvé to bylo v nedohlednu a za druhé ani ve snu by mě nenapadlo, že se sem někdy podívám. Hongkong je přístavní velkoměsto odhadem s osmi milióny obyvatel. A se spletí mrakodrapů stejně jako Šanghaj a přece je už na první pohled jiné … zatím pořádně nevím čím? Ale třeba za těch pár dnů na něco přijdu …


Asijský deníček: HONGKONG -1- (2 minuty čtení)

 

 

1. Vertikální využití prostoru je vzhledem k tomu, že jsme na ostrově, ještě o poznání důslednější. V úzkých uličkách, kde v Šanghaji jsou třípatrové lilongy, v Hong Kongu jsou nahňahňané (což je další stupeň od naňahňané) sto - sto padesáti metrové paneláky. Je jich tu přes dvanáct set.

2. I doprava tu roste do výšky. Po silnicích sviští - po anglicku vlevo - moderní double deckery, po kolejích se rozvážně plouží různobarevné dvoupatrové tramvaje jako šarmantní pozůstatek minulosti.

3. Neleží na placce. Nějak takhle si představuji San Francisco. Jsou tu kopce a hory, a když už máte pocit, že další davy přeplněnou třídu nezvládnete, dá se jednoduše utéci do přírody.

4. Pohybujeme se metrem, autobusem, tramvají, lodí i lanovkou a pěšky. Rozhodně se vyplatí koupit Octopus karty, pohodlné a navíc levnější platidlo veřejné dopravy. Zálohy a kupodivu i nevyužitý kredit je vratný. Pokud zrovna váháme a nevíme kudy, doptáme se kohokoli. 

5. Angličtina tu na rozdíl od Šanghaje jako dorozumívací prostředek poslouží skvěle. Jen jsem z počátku zmateně nastupovala do metra, i když mi místní doporučili “Empty Are” - “Prázdné jsou?” protože je to prý nejrychlejší. Až doma jsem na internetu zjistila, že česky HD po dráze je anglicky MTR - Mass Transit Railway (em-tý-ár) :-D  Takže metro. Funguje tu výborně.

6. Pouze mě fascinují trpělivé, uspořádané, důmyslně kroutící se, hodinové fronty třeba až za roh. Tam pak už není moc jasné, u jaké mety skončíme. Fronty na přesně šestnáctimístný autobus se zdají nekonečné. Nikdo se necpe neomaleně dopředu. Ze zkušenosti už asi vědí, že nakonec na ně řada dojde. Jediní, kdo po autobusáku pobíhají, jsme my, protože hledáme tu nejrychlejší nebo aspoň nejkratší frontu. 

7. Platí se dolary. I když bych předpokládala spíš libry nebo yuany (těch se asi dočkám). Kurz HKD k české koruně je zrovna 2,7. Čínský We-Chat tu nefunguje.

8. Je tu levněji, takže i Číňané sem jezdí nakupovat. A naše parta také nezůstala pozadu.  


Tolik sumasumárum prvních osm rozdílů na úvod. A můžeme se vrhnout dál ...



Autor: Martina Vlasáková
Odkaz: